Artfashionaly
Dit is alweer de 9e editie van Fashion weekend. Dit seizoen combineren we kunst met mode om uiteindelijk een spectaculaire show te geven. Er zal een modeshow gegeven worden waar modellen gekleed zullen zijn in kledingstukken van verschillende designers. De ontwerpers kunnen zich hiervoor nog opgeven.
De designers moeten hun kledinglijn baseren op kunst van bijvoorbeeld Mondriaan, Picasso en Michelangelo. De verschillende kledingstukken zullen de show een originele en aparte twist geven. Winkelketens kunnen zich opgeven om hun collecties te showen op de catwalk. Ook kunnen modellen zich opgeven om mee te lopen met deze show.

In het concept Fashion weekend krijgen jonge modellen de kans om hun dromen waar te maken.
Zij krijgen drie catwalk lessen per maand gevolgd door een fotoshoot. Aan het eind van deze lessen kunnen de jonge modellen hun talenten tonen op de catwalk van Fashion weekend.
Hier krijgen kledingwinkels, opkomende- en gevorderde designers de kans om hun ontwerpen te showen op de catwalk. Het doel van Fashion weekend is om jezelf te ontwikkelen en zelfvertrouwen te krijgen.
Het is de bedoeling dat de jonge modellen gestimuleerd worden om zelfredzaam en succesvol te zijn in de maatschappij.

Breaking the silence
Breaking the silence is de aller eerste fashion show die Junelisa Asporaat heeft georganiseerd. Het begon allemaal in een sportschool in Charlois, waar de show en de trainingen werden gehouden. Deze show draaide om het doorbreken van taboes. Het kamp was een belangrijke onderdeel van dit project. Hierdoor konden de 30 kinderen met elkaar verbonden worden en over hun problemen of dingen die ze meegemaakt hadden praten. Vaak wordt er niet goed naar kinderen geluisterd, hierdoor kunnen ze hun verhaal niet kwijt bij iemand. Hier kon dat wel, het was dus ook een intense tijd met allerlei emoties. Junelisa vindt dit belangrijk, omdat ze zelf veel heeft meegemaakt. Ze kon hier niet over praten en dit heeft slecht uitgepakt. Dit wilde ze voorkomen voor deze kinderen. Er kwamen zware onderwerpen voorbij, zoals; pesten, scheiding en mishandeling. Over deze onderwerpen wordt vaak niet gesproken met kinderen, zij blijven zitten met vragen en situaties waar ze niet over mogen praten. Veel kinderen gaven aan dat ze over veel situaties in huis niet buiten de deur mochten praten, dit heeft met name met hun cultuur te maken. Belangrijk hierbij was om een veilige omgeving te creëren voor de kinderen. Op het kamp, hadden we Marlou Fernanda, een jonge Rotterdamse up-and-coming kunstenares, te gast. Zij heeft aan de hand van het thema shirts ontworpen en heeft gezichten van kinderen geschilderd op deze shirts, met tranen of zonder mond, dit staat voor het verdriet dat de kinderen hebben maar dat ze niet kunnen uiten.
Ook stonden er teksten op zoals: ‘’ik mis je papa’’.
Voor meer van haar werk, kun je haar website bezoeken.

The color in me
Deze editie werd ook gehouden in de sportschool die voor deze gelegenheid werd omgebouwd tot een Spring Garden. Gamma Charlois heeft het decor gesponsord. Claire’s Zuidplein heeft ook veel artikelen beschikbaar gesteld om het een kleurrijke show te maken. Bij deze show draaide het om de innerlijke kracht van een persoon. Er werd veel gesproken over discriminatie. Er werd gezocht naar de talenten die de kinderen bezitten. De cultuur achter een persoon heeft veel invloed. Ilse Jansen had met haar lijn jurken gemaakt door middel van vlaggen te gebruiken. De vlaggen kwamen van over de hele wereld.

Inner beauty
Dit seizoen was het thema Inner Beauty. De modellen werden getraind, niet alleen qua techniek en catwalk, maar ook theorie.
Bij deze show had Ginie Prodono een lijn ontworpen, wat gericht was op de innerlijke schoonheid van het kind. Hiervoor heeft zij vuilniszakken gebruikt om aan te geven dat kleding niet hun schoonheid bepaald. De boodschap was dat je alles kan aantrekken en mooi kan zijn. Er is veel gelet op hoeveel invloed de media op kinderen heeft. Het imago is belangrijker dan we denken voor kinderen. In begin hadden de kinderen moeite met de vuilniszakken, maar later begonnen ze de boodschap in te zien en begonnen ze te stralen. Thema’s zoals pesten en gepest worden, wat maakt iemand mooi en wat maakt iemand lelijk. Van jezelf leren houden, voordat je kan geloven dat een ander van je houdt. Heel veel modellen waren onzeker over zichzelf en vonden zichzelf niet mooi, daar wilde Junelisa verandering in brengen. Junelisa ging samen met de modellen door dit proces, omdat ze zelf ook onzekerheden had. ‘’Het probleem was dat ik mezelf helemaal niet zo innerlijk mooi vond. Ik twijfelde over hoe diep ik in mezelf kon graven aangezien mensen soms misbruik maken van je kwetsbaarheid en dingen die je verteld tegen je gebruiken. Ze hebben geprobeerd mij kapot te maken. Maar eerlijk zijn loont’’, aldus Junelisa. Ze moest voor dit proces dus ook haar eigen emoties naar boven halen. Het waren heftige maar mooie weken. Een van de mooiste lessen vond Junelisa de les waarbij iedereen voor een spiegel moest gaan staan en zichzelf bekritiseren. Hierna moest iedereen z’n schaamte voor hun onzekerheden loslaten. ‘’Everything is beautiful, but beauty isn’t everything.’’

I am because you are
Met dit fashion weekend is de ‘’one year anniversary’’ gevierd. Dit was de eerste keer dat er een locatie anders dan een gymzaal of sportschool werd gebruikt. De fashionshow werd dit keer gehouden in de Doelen te Rotterdam. Dit was wennen omdat dit het eerste weekend was waarin het kostentechnisch gezien niet mogelijk was om de show twee keer te doen. Dit kon de pret niet drukken. Junelisa had gekozen voor leger outfits, om terug te gaan naar haar roots. De kracht van haar moeder zag ze terug in haar leger outfits. Ook de bescherming van het land komt hierin terug. Het leger sponsorde dit. Het was een toplocatie en al met al was de show een groot succes.

I have a dream
Na het succes van seizoen 4, werd er weer hard gewerkt aan een gloednieuwe show. Deze vond plaats in de Eduard Flipse zaal ook van de Doelen te Rotterdam. Vaak stonden mensen versteld als er verteld werd dat het werk grotendeels verricht werd door een groep vrijwilligers. Deze groep staken wekelijks trouw hun tijd, moeite en creatieve talenten in om deze show tot een succes te brengen. Ze weten dat ze jonge levens helpen en dat wat ze ervoor terug krijgen onbetaalbaar is. Het gaat om de kleine dingen in het leven die een groot verschil kunnen maken. Bijvoorbeeld, het stralen van een uiterst verlegen kind op de catwalk of de probleem tiener die nu wekelijks trots verteld hoe zijn gedrag positief aan het veranderen was op school. Ook de kringgesprekken en de ervaringen van anderen hebben veel invloed. Zo zag een jongen waarvan zijn vriendin zwanger was geraakt, in dat drinken niet de oplossing was voor zijn problemen.

Treasure
Deze show werd gehouden in een binnenplaats in Rotterdam, dit was een buitenshow. De boodschap was dat kinderen waardevol zijn. Het maakt niet uit in welke klasse je bent geboren of wat je meegemaakt hebt. Er zit altijd talent in een persoon, dat is de schat in een kind. Ze moesten zelf realiseren dat ze veel waard zijn. Junelisa heeft een theater workshop gegeven, hierin speelden twee ontvoerders. De opdracht was dat kinderen in tweetallen langs moesten lopen. Zo was er te zien hoe ze allemaal verschillend reageerden op de ontvoerders. Sommige kinderen zeiden: ‘’ga weg!’’. Anderen renden snel voorbij. De kinderen die een grote mond hadden werden meegenomen in de auto. De les hierbij was, als je in zo’n situatie zou komen moet je zo snel mogelijk weg komen. Hierna werd de vraag gesteld: ‘’Hoeveel geld zouden je ouders betalen aan de ontvoerders als je ontvoerd zou zijn?’’ Er kwamen allerlei geld bedragen voorbij. Het juiste antwoord was dat de kinderen onbetaalbaar zijn.
De designers moesten uit een schatkist hun materiaal halen om kleding van te maken. De Brother Line koos voor robijn. Dit werd een stoere lijn. De kinderen straalden op de catwalk.

Milkshake and bubbles
Deze editie werd weer gehouden in de Doelen te Rotterdam. In de Juriaanse foyer, een lange zaal met een mooie ambiance. Het ging erom bij deze lijn dat er gewoon veel lol werd gemaakt. Dat iedereen even kind kon zijn en er geen regels waren. De bezoekers konden zich wanen in de wereld van een kind. De springkussens, spelletjes en snoepkramen maakten het af. De Doelen had speciaal voor dit evenement een milkshake bar gemaakt.
De designers mochten spelen met de stoffen en de stijlen. De lijn van Jella straalde erboven uit met African Candy. Ze combineerde Afrikaanse stoffen met tutu’s, er zat veel cultuur in. Ze werd ondersteund door Funky Roots die er sieraden bij had ontworpen. Het zag er prachtig uit.

Belle en het beest
Bij deze show was niet veel theorie, er was vooral gefocust op design. Er waren veel workshops, kinderen konden veel zelf ontwerpen. Zoals; kleding pimpen, tassen maken, en telefoon hoesjes ontwerpen. De film Belle en het beest werd samen gekeken. Hier werd over de boodschap van de film nagedacht. Hierna kwam er een opdracht. De kinderen moesten kritisch naar elkaar kijken. In de eerste ronde gaven de kinderen complimenten aan de spullen, bijvoorbeeld een leuke bril of een stoere trui. In de ronde hierna complimenteerden ze elkaar op hun uiterlijk, zoals een lieve lach. In de laatste ronde ging het om het innerlijk, de kinderen moesten zeggen wat ze mooi vonden van de binnenkant. Rochelle was een van de ontwerpers die aan deze show meedeed. Haar lijn heette ‘’The eye of the tiger’’. Ze was geïnspireerd door de wilskracht van tijgers, het ging hierbij om het bereiken van doelen. De kinderen werden uitgedaagd om stoer op de catwalk te verschijnen.